عدسی های عینک طبی, عینک های آفتابی, عینک های طبی, لنز های عینک طبی, محتواهای فریم عینک طبی

بزرگترین خطرات خوابیدن با لنز

چرا خوابیدن با لنز خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می‌دهد؟

چرا خوابیدن با لنز خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می‌دهد؟

بسیاری از افرادی که برای بهبود بینایی خود از لنز استفاده می‌کنند، نگرانی­هایی در هنگام خوابیدن با لنز دارند. بیشتر این افراد به دلیل عدم داشتن حوصله در بیرون آوردن لنزها از چشم در شب، با لنز به خواب می‌روند. متخصصان دریافته­اند، هنگامی که لنز خود را برای مدت طولانی استفاده می­کنید، به ویژه زمانی که با آنها می‌خوابید، این امر، خطر ابتلا به بیماری به نام کراتیت میکروبی و عفونت قرنیه را افزایش می‌دهد. بیماری عفونت قرنیه توسط باکتری‌ها یا سایر میکروارگانیسم‌ها ایجاد می‌شود و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به آسیب جدی چشم یا حتی کوری شود. این عفونت‌ها صرف نظر از نوع لنز اتفاق می‌افتد. یعنی درصورت استفاده از هر نوعی از لنز چه نرم یا سخت، رنگی و یا تجویزی توسط پزشک استفاده نبایست شب‌ها هنگام خواب لنز روی چشمانتان باشد.

اگر با لنز بخوابیم چه مشکلاتی برای چشم ایجاد می‌شود؟

خوابیدن با لنز خطر ابتلا به عفونت چشم را به چند دلیل افزایش می‌دهد. در ادامه مواردی را به اختصار شرح خواهیم داد.

  • کاهش اکسیژن:

پلک زدن در طول شب به طور طبیعی اشک را در سطح چشم پخش می­کند و به حفظ رطوبت و سلامت قرنیه کمک می‌کند. اما خوابیدن با لنز، پلک‌ها به طور کامل بسته نمی‌شوند و در نتیجه اشک به طور طبیعی در چشم جریان نخواهد داشت. این امر باعث کمبود اکسیژن در قرنیه شده و  رشد باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها را که می‌توانند باعث عفونت چشم شوند، را آسان‌تر خواهد کرد.

  • محیط گرم و مرطوب:

چنانچه فضای زیر لنز به طور کامل تمیز نشده باشد، می‌تواند به محیطی گرم و مرطوب تبدیل شود که محیطی مناسب برای رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها خواهد بود.

  • جذب آلودگی‌ها:

لنزهای تماسی می‌توانند آلودگی‌هایی از قبیل دود، گرد و غبار و مواد آرایشی را جذب کرده و این آلودگی‌ها می‌توانند باعث تحریک چشم و افزایش خطر عفونت شوند.

  • جابه جایی لنز:

در هنگام خواب، ممکن است لنز جابجا شده و به پشت قرنیه حرکت کند. این امر می‌تواند باعث خراشیدگی در قرنیه شده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

  • عوارض جانبی:
  عدسی عینک

برخی ممکن است به مواد موجود در لنزهای تماسی حساسیت داشته باشند و این حساسیت می‌تواند باعث ایجاد التهاب و عفونت چشم شود.

اگر با لنز بخوابیم چه مشکلاتی برای چشم ایجاد می‌شود؟

علائم آلودگی چشم

این علائم می تواند شامل مواردی مانند درد، قرمزی، خارش، سوزش، انواع ترشحات، تورم، حساسیت به نور و تاری دید باشد و در صورتیکه هریک از این علائم را مشاهده کردید، در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید. آلودگی چشم ممکن است ناشی از عوامل مختلفی از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها باشد و چنانچه درمان نشود، می­تواند منجر به مشکلات جدی در بینایی فرد شود.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از آلودگی چشم آورده شده است:

  • دست های خود را، قبل از لمس کردن چشم ها، مرتب بشویید.
  • از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.
  • از روتختی و حوله مشترک استفاده نکنید.
  • لوازم آرایشی چشم و لنزهای تماسی دیگران را هرگز استفاده نکنید.
  • لنزهای خود را طبق دستور تمیز و نگهداری کنید.
  • برای محافظت از چشمان خود، استفاده از عینک آفتابی در برابر اشعه ماوراء بنفش پیشنهاد می­شود.
  • در صورت داشتن هر گونه مشکل چشمی، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا لنزهایی وجود دارد که بتوان با آنها خوابید؟

لنزهایی وجود دارد که می­توان با آنها خوابید. این کار به شرایط مختلفی بستگی دارد و توصیه می­شود تا قبل از خواب لنز را از چشم خارج کنید.

انواع لنزهایی که می توان با آنها خوابید را در جدول زیر به صورت خلاصه شرح داده ایم.

لنزهای ارتوکراتولوژی

 (لنز شبانه)

این لنزها سخت و قابل تراش هستند و برای اصلاح موقتی نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده می شوند. لنزهای ارتوکراتولوژی در طول شب در چشم قرار داده می شوند و با تغییر شکل قرنیه، بینایی را در طول روز بهبود می بخشند.
لنزهای بانداژ این لنزها برای محافظت از قرنیه در برابر آسیب و عفونت، بعد از عمل جراحی چشم یا در موارد خشکی شدید چشم استفاده می شوند. لنزهای بانداژ می توانند نرم یا سخت باشند و به طور موقت یا دائمی استفاده شوند.

چطور از لنز خود مراقبت کنیم؟

برای حفظ سلامت چشم و طول عمر لنز، مراقبت صحیح از آنها بسیار مهم است. در اینجا چند نکته کلیدی برای مراقبت از لنزهایتان ارائه می‌شود:

تمیز کردن و ضدعفونی کردن:

هر بار بعد از برداشتن لنزها، آنها را با محلول لنز مخصوص تمیز و ضدعفونی کنید. از آب شیر برای شستشوی لنزها استفاده نکنید، زیرا ممکن است میکروب‌هایی داشته باشد که به چشم آسیب برساند. از دستورالعمل‌های سازنده محلول لنز پیروی کنید. این دستورالعمل‌ها زمان لازم برای خیساندن لنز در محلول، نحوه مالش و آبکشی آنها را به صورت کامل توضیح داده است.مراقب باشید از محلول‌های تاریخ گذشته یا آلوده استفاده نکنید و هرگز لنزهایتان را با آب دهان و یا سایر مایعات غیر استریل تمیز نکنید.

نگهداری:

لنزها را در جای مخصوص لنز که با محلول لنز پر شده است، نگهداری کنید. آن را هر روز با محلول لنز تمیز و ضدعفونی کنید و جای لنز را هر سه ماه یکبار تعویض کنید. لنز خود را به هیچ عنوان در معرض گرما یا نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

به نکات مهم زیر توجه داشته باشید

تاریخ انقضای لنز را به خاطر داشته باشید و مراقب باشید از لنزهای تاریخ گذشته استفاده نکنید. به صورت منظم به چشم‌پزشک مراجعه کرده و از سلامت چشمان خود را  اطمینان حاصل کنید.در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد لنزهای خود، با چشم‌پزشک مشورت کنید.

علائم آلودگی چشم

خطرات خوابیدن با لنز

  • عفونت چشم: خوابیدن با لنز می­تواند خطر ابتلا به عفونت چشم را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
  • زخم قرنیه: کمبود اکسیژن در هنگام خواب می­تواند منجر به زخم قرنیه شده و در موارد شدیدتر می­تواند به نابینایی منجر شود.
  • خشکی چشم: خوابیدن با لنز می­تواند منجر به خشکی چشم شود.

به طور کلی، بهتر است:

  • از خوابیدن با لنزهای تماسی، حتی لنزهای مخصوص شبانه‌روزی، خودداری کنید.
  • اگر مجبور به خوابیدن با لنز هستید، حتماً از لنزهای باکیفیت و دارای مجوز استفاده کنید.
  • قبل از خواب، لنزها را به طور کامل تمیز و ضدعفونی کنید.
  • از محلول‌های لنز مناسب و باکیفیت استفاده کنید.

از چه نوع لنز باکیفیتی استفاده کنیم؟

انتخاب کیفیت لنز، به نیاز و شرایط چشمی شما بستگی دارد و به طور کلی، دو نوع لنز باکیفیت در بازار وجود دارد:

  • لنزهای نرم: این لنزها از مواد هیدروژل یا سیلیکون هیدروژل ساخته شده و برای استفاده اکثر افراد مناسب هستند. لنزهای نرم انعطاف‌پذیر و راحت بوده و به راحتی با چشم سازگار می‌شوند.
  • لنزهای سخت: این نوع از لنزها، از مواد پلاستیکی سخت ساخته شده که برای افرادی که مشکلات چشمی خاصی مانند آستیگمات شدید یا قوز قرنیه دارند، گزینه­های مناسب‌تری هستند. لنزهای سخت نسبت به لنزهای نرم بادوام‌تر هستند و می‌توانید برای مدت طولانی‌تر از آنها استفاده کنید.

در ادامه به مواردی که باید هنگام انتخاب لنز باکیفیت در نظر بگیرید، اشاره شده­است:

  • اولین قدم این است که با یک چشم‌پزشک یا اپتومتریست مشورت کنید تا نیاز چشم شما را بررسی کند. آنها می‌توانند به شما در انتخاب لنزی مناسب‌ کمک کنند.
  • لنز باید به راحتی در چشم شما قرار بگیرد و برای شما احساس ناراحتی ایجاد نکند..
  • لنزهای باکیفیت از مواد مرغوب ساخته شده و دارای سطح صاف و صیقلی هستند. این لنزها به راحتی تمیز می‌شوند و همچنین رسوبات کمتری را جذب می‌کنند.
  • لنزهای باکیفیت معمولاً گران‌تر از لنزهای معمولی هستند، اما به خاطر داشته باشید که لنزهای باکیفیت عمر طولانی‌تر داشته و نیاز به تعویض کمتری دارند.

نتیجه گیری

لنز وسیله­ای برای بهبود بینایی چشم می­باشد، برخی از افراد به منظور تغییر رنگ چشم و یا تقویت چشم از لنزهای رنگی استفاده می­کنند. لنز لایه ای نازک روی اشک بوده و روی قرنیه شناور است. در درمان برخی از بیماری­های چشمی، استفاده از لنزهای طبی نسبت به عینک های معمولی کارآمدتر می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *